Land

United Kingdom flag icon
United States flag icon

Møt Statkraft under Arendalsuka 2024

Fra 12.-16. august er Statkraft vertskap for fire arrangementer og deltaker i en rekke panelsamtaler. Les mer om hva, hvem og hvor her.

Vi er til stede i Arendal med et lag bestående av fageksperter og flere av Statkrafts konserndirektører. På timeplanen står en rekke temaer, deriblant Norges fremtidige energibehov, lønnsomhet i fornybarnæringen, energidilemmaer og myteknusing, og geopolitikk og grønn omstilling.

Full oversikt over programmet er tilgjengelig på arendalsuka.no. Vi tar forbehold om mindre endringer.

Konsernsjef i Statkraft, Birgitte Ringstad Vartdal

Onsdag 14. august 2024, kl. 09:00-10:00

Fra kraftkrise til kraftbalanse: Hvordan sikre Norges energibehov?

MS Brisen, nedre dekk

Deltakere: Birgitte Ringstad Vartdal (Statkraft), Svein Tore Holsether (Yara), Eivind Kallevik (Hydro), Geir Håøy (Kongsberg), Kjetel Digre (Aker Solutions), Kjerstin Braathen (DNB), Jannick Lindbæk (Equinor), Nikolai Astrup (Høyre), Terje Aasland (Ap), Sindre Heyerdahl (E24, moderator)

Mer informasjon på arendalsuka.no.

En mer urolig verden setter nye krav til hvordan land med en liten og åpen økonomi som Norge må navigere for å sikre vekst og verdiskaping. Selv om vi er en stor energinasjon, er vi nå i en situasjon hvor kraftbehovet øker og utsiktene til ny kraftutbygging ikke møter den økte etterspørselen. Det har konsekvenser for industri, verdiskaping, klimamål og eksportmål.

I år møtes nok en gang Hydro, Statkraft, Kongsberg, Equinor, Aker, Yara og DNB til en debatt om dilemmaene Norge står i. Hvilke veivalg bør og kan vi ta? Hva skal prioriteres? Hvordan får vi langsiktighet? Og kan vi ta minste motstands vei?

Vannkraft; magasin og fjell

Onsdag 14. august, kl. 14:30-15:00

Lønnsomhet i fornybar

DN-teltet

Digital sending: dn.no/arendalsuka

Deltakere: Birgitte Ringstad Vartdal (Statkraft), Thina Saltvedt (Nordea), Jarand Rystad (Rystad Energy)

Mer informasjon på arendalsuka.no.

Verden trenger mer fornybar energi for å bremse klimaendringene. Mye mer. Men for å kunne levere på behovet må fornybar energi også være lønnsomt å produsere, og nå ser vi flere og flere aktører tape penger på sine fornybarsatsninger. Kan fornybarbransjen sikre lønnsomhet også i en usikker fremtid?

Paneldebatt under Arendalsuka 2023

Onsdag 14. august, kl. 18:00-18:45

Energidilemmaer og myteknusing

Christian Radich

Deltakere: Programledere: Marte Haabeth Grindaker (Statkraft) og Eirik Bergesen

Mer informasjon på arendalsuka.no.

Det grønne skiftet byr på flere store dilemmaer og myter. Få med deg vår myteknusing under Arendalsuka! Oppsettet er korte dueller på 6-8 minutter etterfulgt av en oppsummering fra Statkraft.

• «Kraftbalansen schmaftbalansen»: Hva skjer om vi ikke klarer å møte kraftbehovet?
    Kenneth Sandmo (LO) vs. Lars Sørgard (NHH)
  • Hvordan skal Norge forholde seg til EUs energipakker og «utenlandskabler»?
    Gro Anita Mykjåland (Senterpartiet) vs. Nikolai Astrup​ (Høyre)
  • Hvis «vannkrafta koster 12 øre å produsere», hvorfor må jeg betale mer?
    Kåre Hønsi (Statkraft) vs. Astrid Hauge Rambøl (Manifest Analyse)
  • Kjernekraft og havvind: Hva gir oss kraft først? ​
    Terje Aasland (Energidepartementet) vs. Marius Aron Nilsen ​(FrP)
  • Er noe kraftforbruk mer «høyverdig» enn annet? ​
    Ole Erik Almlid (NHO) vs. Frode Alfheim​ (Industri Energi)
  • «Ja til industriutbygging, men nei til kraftutbygging». Hvordan går det opp? ​
    Marius Roheim (Høyre) vs. Åslaug Haga (Fornybar Norge)
Vindturbin på nært hold

Thursday 15 August, 11:00-11:45

Will geopolitics kill the energy transition?

Where:
MS Brisen

Participants: Birgitte Ringstad Vartdal (Statkraft), Dr. Fabian Zuleeg (European Policy Center), Sigrun Aasland (Ministry of Climate and Environment), Ulf Sverdrup (BI Norwegian Business School)

More information at arendalsuka.no.

The last few years have been shaped by a pandemic, geopolitical unrest, energy market turmoil and serious military conflicts in several parts of the world. Europe has dealt with the war in Ukraine, an unstable energy market and rising inflation. All of these factors have led Dr. Fabian Zuleeg to define the time we live in as "The Age of Permacrisis", a prolonged period characterised by uncertainty and instability, which stems from catastrophic events. We’ll discuss the following questions:

• How is the EU adapting to face "a continuous time of crisis"? How are the energy markets affected by this trend?
  • How will the new political landscape in the EU shape the response to crisis and the need for energy transition?
  • What happens to energy transition when security trumps 'everything'? What does Europe's Green Deal-future look like?
  • Is it the industry and energy independence that will drive the transition?
  • How does this situation impact Norway and Norwegian companies?

Thor Steinhovden
Prosjektleder